Thursday, June 4, 2009

Sendiket Kad Kredit Palsu.. BEWARE!!!







Tadi terima penggilan telefon dari no 0321788888 (voice mail) inform kita ada outstanding payment credit card Am Bank sebanyak RM3,800.00... Kita tak pernah plak ada Am Bank credit card nih.. Disebabkan tak puas hati (selepas 3 kali press 5 for repeat) kita terus press 9 plak utk bercakap dengan operator.. then ada guy (indian) through the line, pastu bgtahu dia kedudukan kita... and ask him to give no akaun palsu tu - 5455193186532004 then that guy sambungkan ke talian Biro Aduan Pemalsuan Kad Kredit (kononnya). So percayalah kan.... so bila kita dah di sambungkan, ada satu girl or 'aso' chinese (sbb voice dia cam dah tua jek) mintak nama penuh, ic dan phone no utk dihubungi.. Tak sampai seminit, terima plak satu panggilan dari no +999, rupanya Biro Aduan Pemalsuan Kad Kredit tadi (kononlah).. siap explain siasatan dilakukan dalam masa 3 hari, dan sepanjang proses siasatan, tidak boleh menceritakan hal ini kepada sesiapa pun!! (even husband! wow) dan sekiranya aduan adalah palsu, pengadu akan di penjara 4 ke 7 tahun.. lastly, tetiba dia mintak info and no credit card yg sedia ada plak.. kat situ dah start suspicious sket.. aik.. nape dia tak investigate aduan credit card Am Bank, and apa connections nyer dgn credit card kita..??? bila kita persoalkan, dia marah balik dan yang bestnya siap ugut tak nak teruskan siasatan sekiranya tidak memberikan kerjasama.. so kita pun cakaplah, "takpelah, u tak nak siasat, i report police..." suddenly she off the line. Aik, lain macam jek.. then kita try call balik no 0321788888, confirm memang Am Bank... terus bercakap dgn cust servis dia, rupanya this number only fo INCOMING CALL, so means sindiket tulah yang call kita dan pintas talian no Am Bank sendiri!!! OMG!! Luckily.. kita tak share info credit card kita pada sindiket tu.. so staff Am Bank tu suruh berhati2 dengan info kewangan kita, sangat2 bahaya, and bila dia check no ic kita, memang TAKDE PUN akaun kredit card dekat Am Bank tuuuuh.. Alhamdulillah... nasib baik.. pastu baru lah terpikir, that guy said my credit card transactions is at One Utama sebanyak RM2,730 pada 15/5, (mana ada transactions pada mall, biasanya pada shop yang kita belanja tu kan??), RM2,900 di Restoran Kingdom pada 26/5 (peliknya, makan apa smpai RM2,900???) and lastly RM3,200 di Poh Kong KLIA pada 30/5 (barulah terfikir.... kat KLIA mana ada POH KONG maaaaaaa)... kenapalah tak terfikir benda2 nih sumue masa dia tgh auta tuuuuu... isssyy... tulah, menggelabah cepat sgt... PADAN MUKA DIA, tak dapat kidnap info kita.. besides.. Alhamdulillah, Tuhan gerakkan hati untuk pertahankan info kewangan kita.... So, rakan2, jangan berkongsi maklumat peribadi kita pada sesiapa pun terutama info kewangan
kita... adios!!!

17 comments:

  1. Ha'a wife saya pun baru kena...macamana solutionnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy baru je terkena pagi ni..eiii stresss...saya terus maki hamun kat pemanggil palsu tu kononnya ada orang guna card credit atas nama saya...saya mintak dia capture cctv kat poh kong tu...dari situ dia dah mula tergagap...then dia berani lg bagi no. phone bank negara kononnya nak kena settle kat sana dulu...tp saya sempat carut kat penipu2 haram ni!!! dan Alhamdullilah team saya terdengar perbualan saya dan si pemanggil jahanam ni diorang terus google dan jumpa blog ni...tq ya admin...you safe me and others...

      Delete
  2. harap2 yr wife tak bagi details existing credit card dia.. solutionnya kita.. kita kena war2kan pada org ramai... nak wat camne? nasib baik i call balik am bank tuuhh

    ReplyDelete
  3. i also receive this suspicious call recently (from the same number).but i didnt pick up strange num.i directly google to check which num it came from.and bump into this blog.thanks for sharing this info.many would happened to be d victim of fraud if this kind of activities go on without any action..

    ReplyDelete
  4. terima kasih, kongsi

    saya baru saja dapat call dari no nih..

    ReplyDelete
  5. makcik mula2 dapat tel dari number +6230421337... makcik jrg angkat call tapi sbb waiting some call bila masuk terus angkat tak check number bila dgr suara lelaki india terus letak ... selepas tu dp pula call dari ppuan cina tua konon dari ambank ada ke cina tua kerja dgn ambank ....terus letak ... takut sungguh zaman sekarang ni... mengingatkan diri sendiri dan semua berhati2lah

    ReplyDelete
  6. sy pon kne..mula2 sy kene..kad d gnkn d pohkong klia..bnk ngra palsu plak nk detail tp xde sy bg no akaun ke ape ke..skang ni isteri plak yg kne..ape nk buat ni..klu stakat butir pribadi xde pape ke diowg bleh wt nnt..

    ReplyDelete
  7. saya pun bru dpt call ni hari ni...
    sekali rasa pelik sbb kredit kad pun saya x pernah ada. Terus letak dan google. mmg sindiket tipu rupanya.
    Nasib baik.Alhamdulillah

    ReplyDelete
  8. sy pun baru terima panggilan yang serupa dgn penulis..pemanggil siap bg no bank negara utk sy cal n buat report..kebetulan time call no yg dia bg line tu bz..so sy amik kesempatan utk surf no Poh Kong KLIA..terus sy terbaca blog ni..syukur sy belum bg apa2 detail yg lebih pd si penipu..sy pn dah call Menara Ambank utk cek betul ke ada nama sy sbg pemegang CC Ambank..jelas takda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy baru je terkena pagi ni..eiii stresss...saya terus maki hamun kat pemanggil palsu tu kononnya ada orang guna card credit atas nama saya...saya mintak dia capture cctv kat poh kong tu...dari situ dia dah mula tergagap...then dia berani lg bagi no. phone bank negara kononnya nak kena settle kat sana dulu...tp saya sempat carut kat penipu2 haram ni!!! dan Alhamdullilah team saya terdengar perbualan saya dan si pemanggil jahanam ni diorang terus google dan jumpa blog ni...tq ya admin...you safe me and others...

      Delete
  9. betul tu ....baru jugak kena .....apa2 laaaa diorang nie nk cuba curi maklumat orang

    ReplyDelete
  10. Saya pon kne taktik yg sama camni..... ape perlu kita buat

    ReplyDelete
  11. Baru kena terus kluar semua duit...

    ReplyDelete
  12. i got the same call today. i called Ambank officer. told me to ignore as the call. They are doing investigation. Be careful guys and girls. take care

    ReplyDelete
  13. Saya baru dpt jugak pangilan dari no ni td,ckp de hutang kredit card rm1k lebih..rse pelik plak,xpernah pn buka akaun am bank,slama ni pkai maybank je..tergerak hati search no. Ni kat google,jumpa blog ni..lega rse ati..tq admin

    ReplyDelete
  14. Isteri dpt kal no ni pd 26/3..xberi lgsg butir diri..n mmg xde k.kad..hari ini bank rakyat kal loan reject sb ada tunggakkan kad kredit..ada sapa2 boleh bantu sy..

    ReplyDelete
  15. sy baru je terkena pagi ni..eiii stresss...saya terus maki hamun kat pemanggil palsu tu kononnya ada orang guna card credit atas nama saya...saya mintak dia capture cctv kat poh kong tu...dari situ dia dah mula tergagap...then dia berani lg bagi no. phone bank negara kononnya nak kena settle kat sana dulu...tp saya sempat carut kat penipu2 haram ni!!! dan Alhamdullilah team saya terdengar perbualan saya dan si pemanggil jahanam ni diorang terus google dan jumpa blog ni...tq ya admin...you safe me and others...

    ReplyDelete